Denna artikel är del 3 i en artikelserie från Advokatfirman Glimstedt som behandlar skillnaderna mellan de nuvarande (AB 04 och ABT 06) och de nya (AB 25 och ABPU 25) standardavtalen inom bygg- och anläggningsbranschen. Publicering av artikelserien kommer att ske löpande under 2025 och finnas tillgänglig i sin helhet när de nya standardavtalen träder i kraft.
Inledning
I del 2 av artikelserien presenterades de största förändringarna kopplade till kapitel 1 och 2 i de nya standardavtalen. Denna artikel behandlar på samma sätt innehållet i kapitel 3 och 4. Läsaren påminns om att kapitelindelningen i de nya standardavtalen är förändrad och att motsvarande bestämmelser i de nuvarande standardavtalen i vissa fall kan återfinnas utspridda i flera olika kapitel
Kapitel 3 – Utförande
Kapitel 3 motsvarar kapitel 2 i de nuvarande standardavtalen och reglerar utförandet av entreprenaden. Många bestämmelser, specifikt de som i de nuvarande standardavtalen behandlar ÄTA-arbeten, har däremot flyttats till ett annat kapitel.
Vissa illustrativa förändringar i kvarvarande bestämmelser har också genomförts. Dessa förändringar speglar ett av de uttalande syftena med revideringsarbetet av standardavtalen, nämligen ökad kommunikation och lojalitet mellan parterna. I 3 kap. 1 § lyfts numera parternas lojalitetsplikt direkt i avtalstexten. I de nuvarande standardavtalen nämns lojalitetsplikten endast i förorden till avtalen och i kommentarstexten till 4 kap. 3 §.
I ljuset av ökad kommunikation ska numera en part enligt 3 kap. 2 § alltid besvara en underrättelse från motparten om det inte framstår som uppenbart obehövligt. Vidare ska parts underrättelse enligt 3 kap. 3 § vid diverse problem avseende kontraktshandlingarna numera alltid vara skriftlig.
Här ska också nämnas att entreprenörens skyldighet att upprätta en kvalitets- och miljöplan ersätts av en skyldighet att upprätta en s.k. projektplan. Projektplanen ska utöver frågor avseende kvalitet och miljö även beröra arbetsmiljö och informationshantering.
Kapitel 4 – Kontroll
Kapitel 4 som reglerar parternas kontroll under entreprenadtiden är ett helt nytt kapitel som medför stora förändringar jämfört med de nuvarande standardavtalen.
Beställaren har både enligt de nuvarande och nya standardavtalen rätt att utöva kontroll över entreprenaden i den utsträckningen vederbörande anser lämpligt. En förändring enligt 4 kap. 6 § i de nya standardavtalen är att en anmärkning från beställaren efter utförd kontroll alltid ska vara skriftlig. Detta anknyter återigen till den tydligare kommunikationen som ska föreligga mellan parterna.
Åtgärdande av entreprenaden
En helt ny företeelse i de nya standardavtalen är beställarens rätt enligt 4 kap. 7 § att kräva åtgärdande under entreprenadtiden om utfört arbete inte är avtalsenligt. Detsamma gäller arbete som inte är utfört men entreprenören ändå gör gällande är utfört eller arbete som inte är utfört men av tekniska skäl uppenbarligen borde ha varit utfört för en avtalsenlig entreprenad.
Om entreprenören anser att beställarens krav på åtgärdande helt eller delvis saknar grund ska vederbörande utan dröjsmål meddela beställaren detta. Om entreprenören underlåter att meddela beställaren eller om det av besiktningsutlåtande framgår att förhållandet ska åtgärdas av entreprenören är vederbörande enligt 4 kap. 8 § skyldig att åtgärda arbetet. Åtgärdandet ska då enligt 4 kap. 9 § ske utan dröjsmål. Åtgärdande kan däremot ske senare om parterna kommer överens om det, entreprenören kan visa att åtgärdande kan ske vid senare tillfälle utan att det äventyrar entreprenads avtalsenliga färdigställande eller om det är oskäligt att åtgärdande sker utan dröjsmål. För det fall entreprenören underlåter att åtgärda arbetet har beställaren enligt 4 kap. 9 § rätt att vidta åtgärdande på entreprenörens bekostnad.
Ovan redovisade bestämmelser tar sikte på situationer när beställarens har fog för sitt krav på åtgärdande. Sista stycket i 4 kap. 8 § reglerar däremot situationen då beställarens krav på åtgärdande till viss del eller i sin helhet saknar grund. Under dessa förhållanden ska arbetet till följd av kravet på åtgärdande anses som ändring av entreprenaden. Vad detta innebär behandlas i nästkommande artikel avseende kapitel 5 – Ändring.
Beställarens rätt att avbryta
Ytterligare en ny företeelse enligt de nya standardavtalen är beställarens rätt att under vissa omständigheter avbryta arbetet. Enligt 4 kap. 10 § har beställaren rätt att avbryta arbetet i den utsträckningen det är nödvändigt för att undvika skada på person, betydande skada på egendom eller miljö, väsentligt fel eller väsentligt avtalsbrott.
Om beställaren önskar avbryta arbetet ska vederbörande meddela entreprenören om detta. Entreprenören ska då utan dröjsmål meddela beställaren så snart åtgärder att avbryta arbetet vidtagits, alternativt om entreprenören inte anser att förutsättningar för avbrott föreligger. Efter att beställaren mottagit entreprenörens underrättelse ska vederbörande utan dröjsmål meddela entreprenören om arbetena kan återupptas.
Om beställaren inte kan visa att förutsättningar för avbrottet finns eller om entreprenören inte ansvarar för dessa svarar beställaren för effekterna av avbrottet enligt kapitel 5.
Nyfiken och vill veta mer?
Kommande artiklar
Tyckte du att denna artikel var intressant och vill veta mer? Då ska du hålla utkik efter kommande delar i artikelserien avseende skillnaderna i de nya och nuvarande standardavtalen inom bygg- och anläggningsbranschen!
Frågor?
Har du frågor om de nya eller nuvarande standardavtalen eller i övrigt behöver hjälp av experter på entreprenadrätt? Läs mer om hur vi på Advokatfirma Glimstedt i Göteborg kan hjälpa dig inom entreprenadrätten.