En verkställande direktör (VD) är vanligtvis den viktigaste medarbetaren på ett företag, eller i vart fall en av nyckelpersonerna. Av det skälet rekommenderar vi att man antingen tar fram ett VD-avtal i samråd med en jurist eller åtminstone låter en jurist granska avtalet innan det undertecknas.
Vd:n sköter företagets löpande angelägenheter och har ofta mandat att fatta beslut som kan vara av stor betydelse för företagets framtid. Det är därför, för såväl Vd:n själv och arbetsgivaren, klokt att klart och tydligt reglera vilka villkor som gäller för Vd:ns arbete.
Tips och viktiga punkter i VD-avtalet
- Vd ska sköta den löpande förvaltningen. Om andra arbetsuppgifter än som följer av aktiebolagslagen ska ingå se till att de regleras i anställningsavtalet.
- Grundläggande delar i avtalet är, lön, tillträdesdag, semester, pension, försäkringar, ersättning för sjukdom.
- För situationer runt uppsägning och avslutande av anställning behöver man ha med skrivningar som reglerar det som rör uppsägning, uppsägningslön, avgångsvederlag och tvistlösning.
- Lagen om anställningsskydd (se 1 § 1 p.) och kollektivavtal gäller vanligtvis inte för arbetstagare i företagsledande eller därmed jämförlig ställning. Här bör man tydliggöra vad som gäller och reglera detta i avtalet.
- Ta med villkor rörande lojalitet med konkurrensförbud i avtalet, vilket också bör äga giltighet en tid efter att anställningen upphört.
- Säkerställ att inte känslig information kommer utomstående till del genom att ha med en sekretessklausul i VD-avtalet, som också gäller efter det att anställningen upphört.
- Ta in en klausul i avtalet som ålägger VD:n att betala vite och/eller skadestånd till företaget om hen bryter mot avtalets bestämmelser. För att täcka vissa omständigheter kan det finnas med en ansvarsförsäkring som företaget tecknar.
- Incitamentsprogram, reglera tydligt vilka villkor som gäller för rätt till bonus.
- Det är viktigt att ansvaret och eventuella delegeringar av arbetsmiljöansvar regleras, vilket kan göras i en bilaga till avtalet.
- I anslutning till själva VD-avtalet är rekommendationen att också ta fram en VD-instruktion där arbets- och ansvarsfördelningen mellan VD, styrelsen och andra funktioner tydliggörs.